Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna - UKSW Warszawa


AKTUALNOŚCI
dodano 10-06-2017
Internet i komunikacja cyfrowa

dr Marek Robak

Zajmujemy się badanie­m komunikacji w internecie i wpływem internetu, komputerów i technologii na społeczeństwo. Większość prac ma charakter badawczy (własne badanie ilościowe lub jakościowe). W ramach seminarium studenci przechodzą mały kurs statystyki opisowej i metod badawczych. Pisanie i sprawdzanie pracy odbywa się całkowicie elektronicznie.

Tematyka: komunikacja w internecie (CMC), wpływ internetu i komputerów na społeczeństwo, socjologia Sieci, formy internetowe, ruch Open Source i Creative Commons, etyczne problemy Sieci, religia w internecie, jakościowe i ilościowe badania mediów, nowe eksperymentalne metody badania internetu, multimedia, technologia mediów i internetu, pogranicze mediów i informatyki, zastosowania sztucznej inteligencji w komunikacji, teoria rzeczywistości wirtualnej, bezpieczeństwo i prywatność w komunikacji elektronicznej.

Źródła:

  • Filmy: Prawdziwa historia internetu (2008), Serial – Discovery / John Heilemann, cz. 1-4.
  • The Social Network (2010), reż. D. Fincher.  Snowden (2016), reż. O. Stone.

Ważniejsze książki:

  • Batorski D., Polacy wobec technologii cyfrowych - uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania. W: Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków – Raport. [Special issue]. „Contemporary Economics”, 7, 317-341 DOI: 10.5709/ce.1897-9254.114, http://ce.vizja.pl/en/download-pdf/volume/7/issue/3.1/id/316.
  • Benkler Y., Bogactwo sieci, Warszawa 2008.
  • Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  • Castells M., Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, Warszawa 2013.
  • Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2011.
  • Lessig L., Wolna kultura, Warszawa 2005, http://www.futrega.org/wk/.
  • Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  • Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa 2008.
  • Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.