dr Paweł Płatek
Zadaniem seminarium będzie przygotowanie studenta do opracowania tematyki związanej z uczestnictwem nowych technologii w codziennej przestrzeni człowieka. Profil zagadnień tego seminarium będzie dotyczył takich problemów badawczych jak: koherencja między mediami starymi: prasą, radiem, telewizją, a nowymi sposobami komunikacji. Tematami wchodzącymi w zakres tych zajęć jest również osoba jako centrum w całym procesie rozwoju technologicznego i ewolucji jaka dokonuje się w człowieku pod wpływem sieci. W obszarze badań znajdują się również zagadnienia związane z obserwacją Internetu jako metamedium formującego poglądy i przyczyniającego się do przemian w społeczeństwie. Tematyka seminarium poruszać może także zagadnienia religii, etyki w sieci. Nie bez znaczenia pozostaje również semiotyka komunikatu w Internecie, która stanowi nową jakość w procesie kształtowania opinii.
Seminarium będzie przygotowywało do korzystania z różnego rodzaju metod np.: jakościowych, ilościowych, czy też krytycznej analizy tekstów źródłowych.
Głównym zadaniem seminarzystów będzie opanowanie podstaw zbierania i analizy danych potrzebnych do tworzenia tekstów naukowych. Zajęcia seminaryjne wprowadzą w procesy automatyzacji pracy poprzez opanowanie narzędzi do gromadzenia i analizy informacji: Citavi 5, MS Word, MS Excel.
Literatura:
- Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, PWN, Warszawa 2006
- Castells M., Galaktyka Internetu, Rebis, Poznań 2003
- Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2010
- Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2006
- Kloch J., Internet i Kościół, Elipsa, Warszawa 2011
- Kloch J., Kościół w Polsce wobec Web 2.0, Jedność, Kielce 2013
- Lister M. (red.), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009
- Robak M., Zarzućcie sieć, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2001
- Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, PWN, Warszawa 2016
- Wallace P., Psychologia Internetu, Rebis, Poznań 2004