prof. ucz. dr hab. Grzegorz Łęcicki
Problematyka badawcza, podejmowana na seminarium magisterskim, dotyczy wielorakich form przekazów medialnych, najczęściej audiowizualnych, analizowanych w perspektywie katolickiej doktryny medialnej. Poświęcona jest więc także badaniu działalności katolickich instytucji medialnych ( np. pism, rozgłośni radiowych ).
Najszerszy i najobszerniejszy zakres podejmowanych badań seminaryjnych stanowi jednak analiza rozmaitych utworów kinematograficznych, a więc filmów fabularnych, seriali, a także ( m. in. rozrywkowych ) programów telewizyjnych, analizowanych jako specyficzne przekazy medialne. W tym obszarze badań mieszczą się również analizy audiowizualnych przekazów muzycznych ( tzw. videoklipów ) oraz ( rzadziej ) spotów reklamowych.
Stosowana specyficzna metoda badawcza, charakterystyczna dla tego seminarium, różni się zarówno od analiz filmoznawczych, jak i kulturoznawczych ( w tym i od teologii kultury ), gdyż łączy refleksję medioznawczą z teologiczną w obszarze badania szeroko pojętych uwarunkowań oraz kontekstów analizowanych fenomenów kulturowych jako przekazów medialnych.
Literatura:
- Adamski A., Łęcicki G., Teologia i nauki o mediach: interdyscyplinarność jako płaszczyzna wspólnej refleksji naukowej o środkach społecznego przekazu, „Studia Medioznawcze”, nr 1 ( 64 ) 2016.
- Adamski A., Łęcicki G., Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, „ Studia Medioznawcze”, nr 2 ( 65 ), 2016.
- Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014.
- Łęcicki G., Media audiowizualne w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2013.
- Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008.