AKTUALNOŚCI
dodano 22-04-2021
Efekty uczenia się studia 1. st.
Efekty uczenia się dla studiów 1. stopnia (licencjackich) na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Profil praktyczny. Specjalności: dziennikarstwo ogólne, komunikacja medialno-kulturowa, komunikacja medialno-religijna.
wiedza:
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia i teorie z zakresu nauk społecznych dotyczące dziennikarstwa i komunikacji społecznej
- ma fundamentalną wiedzę o instytucjach społecznych
- ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące mediatyzacji wybranych obszarów życia społecznego oraz wizerunku w mediach
- ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna główne teorie medioznawcze
- ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące tradycyjnych i współczesnych mediów, ich ekonomicznych i politycznych uwarunkowań
- zna i rozumie główne pojęcia z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe normy prawne i etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące gatunków i środków retorycznych w wypowiedziach dziennikarskich
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie związane z komunikowanie się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie związane z rozwojem nowych technologii medialnych i komunikacyjnych w kontekście praktyki dziennikarskiej
- ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu public relations, marketingu i ich wykorzystania w mediach oraz wiedzę o reklamie i branży reklamowej
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu konwergencji mediów
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu komunikacji werbalnej, szczególnie w kontekście tworzenia tekstów cyfrowych
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu idei i ideologii społecznych w kontekście współczesnej tematyki dziennikarskiej
- w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody z zakresu badań medioznawczych i marketingowych
umiejętności:
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych
- potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych
- potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty i problemy z zakresu historii mediów i dziennikarstwa
- potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa do interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk społecznych
- potrafi dostrzegać relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi
- potrafi tworzyć różnorodne formy dziennikarskie (pisemne i ustne), posługując się głównymi gatunkami dziennikarskimi informacyjnymi lub publicystycznymi, dokonując selekcji zdobywanych wiadomości
- potrafi analizować mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazać najważniejsze podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych
- potrafi interpretować regulacje prawne związane z wykonywanym zawodem i postępować zgodnie z nimi
- potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu
- potrafi, stosując adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystuje
- ma umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych
- ma umiejętności sprawnego posługiwania się wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2
- potrafi tworzyć informacyjne przekazy medialne, sprawnie posługując się językiem polskim
- potrafi posługiwać się nowoczesnymi narzędziami właściwymi dla mediów i zawodów związanych z komunikacją społeczną, potrafi wchodzić w różne role zawodowe związane ze studiowanym kierunkiem
- potrafi tworzyć perswazyjne przekazy medialne, sprawnie posługując się językiem polskim
- potrafi korzystać z narzędzi public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy do przekazu medialnego
- potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę
- potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne
- potrafi tworzyć i interpretować przekazy słowne, w tym audialne, tekstowe i hipertekstowe
- potrafi, posługując się metodami naukowymi, interpretować zjawiska i procesy medialne, kognitywne i komunikacyjne
- potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych
kompetencje społeczne:
- jest gotów do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności
- jest odpowiednio przygotowany do pracy w zespole, rozumie swoją rolę w grupie zawodowej
- jest przygotowany do świadomego dostrzegania problemów etycznych i prawnych dotyczących pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji
- jest gotów do otwartego nawiązywania kontaktów społecznych i zawodowych
- jest gotów do aktywnego podejmowania nowych wyzwań zawodowych, dostrzega możliwości nowych zawodów i aktywności społecznych związanych z mediami
- jest przygotowany do przestrzegania zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego
- jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo
- jest gotów do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w podejmowanych pracach dziennikarskich i medioznawczych
Źródło: