AKTUALNOŚCI
dodano 22-04-2021
Efekty uczenia się studia 2. st.
Efekty uczenia się dla studiów 2. stopnia (magisterskich) na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Profil ogólnoakademicki. Specjalność: komunikacja medialno-marketingowa.
wiedza:
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię z zakresu nauk o mediach, jej źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie praktyczne zastosowanie norm etycznych i regulacji prawnych w działalności zawodowej związanej z kierunkiem dziennikarstwo i komunikacja społeczna
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie różnice między dziennikarstwem a public relations, precyzyjnie określa i opisuje ich wzajemne relacje i zależności, dobrze zna historię, cel i zadania public relations oraz zasady i metody działań z zakresu public relations
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach (m.in. psychologicznym i socjologicznym), ich prawidłowości i zakłócenia
- w pogłębionym stopniu zna rozmaite struktury, instytucje i systemy społeczne oraz ma poszerzoną wiedzę o relacjach i zależnościach między nimi, a także o narzędziach badania procesów społecznych, badań opinii publicznej i czynników, które jej kształtują
- w pogłębionym stopniu zna pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie mechanizmy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej instytucji państwowych, komercyjnych i społecznych
- w pogłębionym stopniu zna pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu, reklamy i public relations w rzeczywistości medialnej
- w pogłębionym stopniu zna zasady języka polskiego, środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat publicznych
- w pogłębionym stopniu zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami oraz ich cechy gatunkowe
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie zasad i norm etycznych w zawodzie dziennikarza
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji medialnych
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie funkcjonowanie grup i instytucji medialnych oraz zarządzanie nimi
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie pojęcia związane z komunikacją, marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania ich w rzeczywistości medialnej
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie techniki pozyskiwania danych i informacji oraz potencjalne źródła informacji
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie temat komunikacji w grupach oraz małych i średnich instytucjach medialnych, a także działalność public relations i marketingową na rzecz ww. instytucji
umiejętności:
- potrafi rozpoznawać i posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb komunikacji medialnej
- potrafi precyzyjnie określić i wykorzystywać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, a także dokonywać selekcji i oceny ich jakości, korzystać z różnych źródeł informacji
- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w konstruowaniu informacji
- potrafi w stopniu biegłym przygotowywać teksty w języku polskim, uwzględniając zasady komunikacji medialnej
- potrafi formułować wypowiedzi ustne w języku polskim, uwzględniając zasady komunikacji medialnej
- potrafi dokonywać obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społeczno-ekonomicznych na rynku medialnym
- potrafi w pogłębionym stopniu prawidłowo interpretować przekazy medialne, badać różne rodzaje mediów i interpretować wyniki tych badań, analizować dyskurs medialny, dokonywać monitoringu mediów oraz badać i kształtować opinię publiczną, rozpoznawać próby manipulacji i propagandy i bronić się przed nimi, a także mechanizmy psychologiczne występujące w procesach komunikacyjnych i społecznych
- potrafi swobodnie i profesjonalnie wypowiadać się jako reprezentant instytucji i organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów
- potrafi kierować pracą zespołu, umiejętnie korzystając z narzędzi marketingu, promocji i reklamy oraz planowania mediów
- potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach w zakresie warsztatu mediów oraz tworzenia i odbioru przekazu medialnego
- potrafi samodzielnie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych przekazów medialnych i ich oddziaływania społecznego
- potrafi w pogłębionym stopniu nazwać i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne na rynku medialnym
- potrafi w pogłębionym stopniu stosować zasady etyki zawodowej w zakresie własności intelektualnej i prawa prasowego
- ma pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji w grupach oraz małych i średnich instytucjach medialnych, a także działalności marketingowej i public relations na rzecz ww. instytucji
- ma pogłębione umiejętności związane z zarządzaniem wizerunkiem instytucji i identyfikacją wizualną
- potrafi wykorzystywać techniki komunikowania właściwe dla mediów
- ma umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
kompetencje społeczne:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie norm prawnych, zasad etyki ogólnej i zawodowej
- jest gotów do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
- jest gotów do budowania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i zawodowych, doceniając znaczenie nauk o komunikacji społecznej i mediach dla utrzymania i rozwoju tychże więzi
- jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie przedsięwzięć medialnych i dziennikarskich
- ma głębokie i utrwalone przekonanie o istotności zachowania się w sposób profesjonalny oraz jest gotowy do przyjęcia takiej postawy
- jest gotów do jasnego dostrzegania i precyzyjnego formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą, oraz jest gotów do poszukiwania optymalnych rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej
- jest gotów do praktycznej implementacji zasad etyki w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów
- jest gotów do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach medialnych
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych
Źródło: