AKTUALNOŚCI
dodano 22-04-2021
Efekty uczenia się studia 1. st.
Efekty uczenia się dla studiów 1. stopnia (licencjackich) na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Profil praktyczny. Specjalności: dziennikarstwo ogólne, komunikacja medialno-kulturowa, komunikacja medialno-religijna.

wiedza: 

  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia i teorie z zakresu nauk społecznych dotyczące dziennikarstwa i komunikacji społecznej
  • ma fundamentalną wiedzę o instytucjach społecznych
  • ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące mediatyzacji wybranych obszarów życia społecznego oraz wizerunku w mediach
  • ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna główne teorie medioznawcze
  • ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące tradycyjnych i współczesnych mediów, ich ekonomicznych i politycznych uwarunkowań
  • zna i rozumie główne pojęcia z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe normy prawne i etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące gatunków i środków retorycznych w wypowiedziach dziennikarskich
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie związane z komunikowanie się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie związane z rozwojem nowych technologii medialnych i komunikacyjnych w kontekście praktyki dziennikarskiej
  • ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu public relations, marketingu i ich wykorzystania w mediach oraz wiedzę o reklamie i branży reklamowej
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu konwergencji mediów
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu komunikacji werbalnej, szczególnie w kontekście tworzenia tekstów cyfrowych
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu idei i ideologii społecznych w kontekście współczesnej tematyki dziennikarskiej
  • w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody z zakresu badań medioznawczych i marketingowych

umiejętności: 

  • potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych
  • potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych
  • potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty i problemy z zakresu historii mediów i dziennikarstwa
  • potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa do interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk społecznych
  • potrafi dostrzegać relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi
  • potrafi tworzyć różnorodne formy dziennikarskie (pisemne i ustne), posługując się głównymi gatunkami dziennikarskimi informacyjnymi lub publicystycznymi, dokonując selekcji zdobywanych wiadomości
  • potrafi analizować mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazać najważniejsze podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych
  • potrafi interpretować regulacje prawne związane z wykonywanym zawodem i postępować zgodnie z nimi
  • potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu
  • potrafi, stosując adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystuje
  • ma umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych
  • ma umiejętności sprawnego posługiwania się wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2
  • potrafi tworzyć informacyjne przekazy medialne, sprawnie posługując się językiem polskim
  • potrafi posługiwać się nowoczesnymi narzędziami właściwymi dla mediów i zawodów związanych z komunikacją społeczną, potrafi wchodzić w różne role zawodowe związane ze studiowanym kierunkiem
  • potrafi tworzyć perswazyjne przekazy medialne, sprawnie posługując się językiem polskim
  • potrafi korzystać z narzędzi public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy do przekazu medialnego
  • potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę
  • potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne
  • potrafi tworzyć i interpretować przekazy słowne, w tym audialne, tekstowe i hipertekstowe
  • potrafi, posługując się metodami naukowymi, interpretować zjawiska i procesy medialne, kognitywne i komunikacyjne
  • potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych

kompetencje społeczne: 

  • jest gotów do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności
  • jest odpowiednio przygotowany do pracy w zespole, rozumie swoją rolę w grupie zawodowej
  • jest przygotowany do świadomego dostrzegania problemów etycznych i prawnych dotyczących pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji
  • jest gotów do otwartego nawiązywania kontaktów społecznych i zawodowych
  • jest gotów do aktywnego podejmowania nowych wyzwań zawodowych, dostrzega możliwości nowych zawodów i aktywności społecznych związanych z mediami
  • jest przygotowany do przestrzegania zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego
  • jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo
  • jest gotów do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w podejmowanych pracach dziennikarskich i medioznawczych

 

Źródło:

Załącznik do Uchwały 25/2024 Senatu UKSW z dnia 25 kwietnia 2024 r. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna – studia I stopnia, profil praktyczny