AKTUALNOŚCI
dodano 29-05-2024
Nowa książka ks. prof. Stępniaka
Z radością informujemy, że ukazała się monografia dyrektora IEMiD ks. dr hab. Krzysztofa Stępniaka, prof. UKSW pt. "Od hiszpanki do COVID-19. Materiały wizualne w pandemiach. Szkice, studia i refleksje".

 

https://www.wydawnictwoscriptum.pl/od-hiszpanki-do-covid-19-materialy-wizualne-w-pandemiach-studia-szkice-i-refleksje-p-462.html

 
Spis treści prezentuje się następująco:
Siła i moc plakatu w komunikowaniu wizualnym
1. Grypa hiszpanka i COVID-19: środki zapobiegawcze w narracji plakatów i ulotek obu pandemii
2. Dziecko o kulach, ale uśmiechnięte: plakat w amerykańskich kampaniach na rzecz zwalczenia polio
3. Jeden świat. Plakaty w pandemii COVID-19: WHO, Polska, Nowa Zelandia i Australia
 
Komiksy i memy w komunikowaniu pandemicznym XXI wieku
4. Łącząc słowo z obrazem: komiks w pandemii COVID-19
5. Mem w pandemii – remedium czy placebo?
 
Infografika i dziennikarstwo danych
6. Infografika w komunikacji medycznej i naukowej w pandemii COVID-19
7. Dziennikarz w pandemii – dane i fake newsy
 
Zakończenie: komunikacja wizualna w nauce – wnioski z pandemii
 
Poniżej fragmenty recenzji publikacji:
 
Monografia Krzysztofa Stępniaka Od hiszpanki do COVID-19. Materiały wizualne w pandemiach. Szkice, studia i refleksje prezentuje wyniki badań własnych autora, odwołuje się także do innych badań i bardzo bogatej polskiej i światowej literatury przedmiotu, co świadczy o jego wyśmienitym rozeznaniu w badanej problematyce, ale również czyni dokonywane w pracy analizy porównawcze dobrze udokumentowanymi. W pandemii materiały wizualne okazały się skuteczne w komunikowaniu odbiorcom wiedzy medycznej, a dziennikarze, którzy stali się pomostem między światem nauki i odbiorcami mediów, odegrali ważną i pozytywną rolę. Autor precyzyjnie posługuje się terminologią naukową, logicznie prowadzi wywód, precyzyjnie wyjaśnia zagadnienia i definiuje pojęcia. Jestem przekonana, że praca ta spotka się z zainteresowaniem badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe oraz twórców kampanii społecznych; będzie mogła również być wykorzystywana w dydaktyce akademickiej. Dla badaczy zajmujących się zagadnieniami związanymi z komunikowaniem nauki, zwłaszcza w kwestii zdrowia, może stać się cenną podstawą do analiz porównawczych, a dla praktyków tworzących kampanie prozdrowotne źródłem wiedzy o sposobach wykorzystywania w nich materiałów wizualnych.
z recenzji prof. dr hab. Katarzyny Pokornej-Ignatowicz
 
Trwająca od prawie czterech lat pandemia COVID-19 stanowiła i stanowi nadal bezprecedensowe wyzwanie dla świata nauki. Nie tylko tej związanej z biologią i medycyną, ale i także dla całej gamy nauk społecznych, począwszy od psychologii i socjologii, a skończywszy na wiedzy na temat mediów. Książka prof. Krzysztofa Stępniaka poświęcona jest właśnie temu ostatniemu aspektowi. Ostatniemu wymienionemu, ale nie najmniej ważnemu. Rola materiałów wizualnych podczas epidemii i pandemii jest niezwykle ważna w przekazie dla przeciętnego odbiorcy. Tym ciekawsze jest ich omówienie w poniższej książce, gdzie na dodatek materiały z doby COVID-19 zestawiono z tymi z pandemii grypy hiszpanki oraz epidemii polio. Dla mnie jako wirusologa takie humanistyczne postrzeganie tych zjawisk jest niezwykle ciekawe, dlatego też serdecznie polecam Państwu tę lekturę.
z recenzji dr. hab. n. med. Tomasza Dzieciątkowskiego